#2 Meten is weten, Google Analytics en Google Search Console

Beginnen met Online Marketing? Dan is het verstandig om eerst een aantal tools te installeren. We gaan in de komende artikelen en filmpjes heel veel verschillende tools gebruiken. Een aantal van deze tools meten je website zonder dat je iets hoeft te installeren. Maar de beste twee tools moet je koppelen aan je website. Het betreft Google Analytics en Google Search Console (voorheen Google Webmaster Tools).

In de video hieronder leg ik iets meer uit over Google Analytics en Google Search Console.

Google Analytics.

Dit is echt de MUST-HAVE tool voor iedere website. Of de tool nu wel of niet goed metingen doet, het geeft in ieder geval een goede indicatie van de traffic naar jouw website. We gaan op ten duur slimme selecties en doelen opstellen zodat je precies kunt zien waar de goede en slechte bezoekers vandaan komen. Op basis van deze metingen kun je maatregelen nemen. En dat is precies waar het om gaat bij Online Marketing.

Google Search Console.

Wil je weten of, en hoe Google jouw website indexeert? Dan is Google Search Console de tool die je gekoppeld moet hebben aan je website. Het laat nauwkeurig zien welke pagina’s geïndexeerd zijn, welke posities en doorklikratio’s je hebt op Google. Daarnaast geeft Google Search Console adviezen hoe de website beter is te optimaliseren voor Google.

Twee tools naast de vele andere tools die ik heel vaak gebruik. Nadat je ze geïnstalleerd hebt duurt het altijd een tijdje (2 weken) voordat je de eerste goede data hebt verzameld. In het filmpje laat ik zien hoe je de tools installeert of ik installeer de tools graag voor je (als je een Wi4-website hebt).

Heel veel succes en ik ben erg benieuwd naar jouw ervaringen. Heb je een tool die eigenlijk naast Google Analytics en Google Search Console ook geïnstalleerd moet worden? Tip mij alsjeblieft in de reacties hieronder :-)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

negentien − 13 =