What’s in a name … een goede domeinnaam kiezen

Ik krijg vaak de vraag van mensen hoe ze een domeinnaam moeten kiezen. Moet deze juist lang of kort zijn. Moeten er SEO woorden in voorkomen of juist niet? In dit artikel geef ik informatie over het kiezen van een goede domeinnaam en gaan we eens kijken welke tips Google zelf geeft over de keuze van een domeinnaam.

Maar eigenlijk kan ik heel snel klaar zijn met dit artikel. Kies gewoon een naam die je mooi vindt. Als je succes krijgt is de naam altijd verbonden aan jouw website of product. Iedereen weet wie Google is, maar voorheen kende niemand deze naam.

Een beschrijvende naam kiezen?

Google zegt dat een naam van een website het eerste is wat men ziet en wat op moet vallen. Op zich een goed punt, maar daarmee moet je jezelf de vraag stellen of een domeinnaam wel voldoende de lading dekt. Als je bijvoorbeeld een naam SEO-Expert.nl kiest dan sluit je jezelf uit voor SEA, Usability, etc. De naam is natuurlijk mooi meegenomen en je kunt besluiten om een website te maken voor alleen SEO en een andere website voor SEA.

Of toch een unieke naam kiezen.

Net zoals Google zou ik zelf meer gaan voor een “brandable” domeinnaam. Een domeinnaam dat een zoekwoord bevat geeft nog geen garantie op een hoge positie in google. Als je een domeinnaam “advies-in-de-bouw.nl” registreert is de kans aanwezig dat je vrij hoog gevonden wordt op “advies in de bouw” maar niet op het woord advies. Een pagina die geoptimaliseerd wordt voor “adviesbureau voor de bouw” heeft ongeacht de domeinnaam een grote kans om hoog in Google te scoren. Hierbij kan de URL er als volgt uitzien zonder dat de domein iets met advies en bouw te maken heeft:

Een pagina die seo is geoptimaliseerd zonder dat de domeinnaam het SEO-woord bevat. www.domeinnaam.nl/adviesbureau-voor-de-bouw.

Met een SEO woord in de domeinnaam kan je slechts op één woord goed scoren.

Is een domeinnaam beschikbaar?

Vaak hoor ik van klanten of ik een domeinnaam kan claimen voor ze. Bij het zien van de naam kan ik vaak zonder te controleren al zeggen of ze nog vrij zijn of dat ze reeds door iemand anders geregistreerd zijn. Is een naam reeds door iemand geregistreerd dan kun je natuurlijk altijd een poging doen om de naam over te nemen. Soms kom je voor een dilemma te staan als je domeinnaam geregistreerd is, en zeker als de domeinnaam de naam van jouw bedrijf is. Een alternatief is natuurlijk om een .com, .eu, .biz, etc. te kiezen. Je kunt natuurlijk ook een een domeinnaam met een trefwoord erin kiezen. Als wi4.nl bezet zou zijn had ik kunnen kiezen voor wi4-online-marketing.

Moet is spaties kiezen of alles aan elkaar?

Als je kiest voor een langere domeinnaam, bijvoorbeeld wi4-online-marketing.nl, is het dan verstandig om de domeinnaam met streepjes te kiezen of aan elkaar zoals wi4onlinemaketing.nl? Het is over het algemeen bekend dat Google een “-” teken ziet als een spatie. Echter is het ook vaak zo dat teveel minnetjes gezien wordt als een spam domein. Persoonlijk vindt ik het een meer overzichtelijk en beter leesbaar als er een minteken tussen de woorden staat. Let op, besluit je om een “-” teken te gebruiken, kies dan voor de min (“-”) en niet voor een underscore (“_”). Dit wordt door Google als programmeercode gezien en dus echt niet SEO vriendelijk. Google bespreekt meer informatie over zoekwoorden in domeinnamen.

Kan de domeinnaam gebruikt worden voor Social Media?

Een domeinnaam kun je niet automatisch voor social media gebruiken. Toch is het mooi en voor de eenheid verstandig om dezelfde naam te gebruiken. Kijk daarom bij het kiezen van een domeinnaam of de namen voor social media ook nog vrij zijn. Bij veel social media heb je de mogelijkheid om een eigen URL te kiezen. Controleer daarom altijd of jouw domeinnaam ook nog beschikbaar is voor een social media URL. Je krijgt dan een mooi en eenduidige uitstraling van jouw “merknaam”. Let op dat je altijd direct je domeinnaam en social media kanalen aanmaakt. Het zou jammer zijn dat je dit vergeet of iemand anders claimt snel de social media voor je neus weg.

  • www.jouwdomeinnaam.nl
  • www.twitter.com/jouwdomeinnaam
  • www.facebook.com/jouwdomeinnaam

Is jouw domeinnaam niet te lang?

Een lange domeinnaam staat niet mooi en kan een indruk geven dat je domeinnaam intenties voor spam heeft. Daarnaast zijn er ook nog een aantal niet onbelangrijke praktische problemen. Als je op je website in een mooi afgebakend hokje je domeinnaam wilt weergeven en je hebt een hele lange domeinnaam, dan staat dit erg lelijk.

Een ander belangrijk punt is Google Adwords. Wil je een advertentie maken, dan moet je altijd een link op geven naar je website. Bij een Adwords campagne zijn slechts 35 karakters zichtbaar. Er wordt bij een goede advertentie van je verwacht dat je een url en een pagina aangeeft: www.jouw-domeinnaam.nl/landingspagina

Wel of niet registreren?

Bij twijfel altijd doen. Om de kosten hoef je het vaak niet te laten. Een .nl domein heb je al voor onder de €10,-. Moet je meer betalen, ga dan naar een andere provider. Ik host mijn domeinnamen altijd bij Transip. Sommige bedrijven registreren direct altijd zoveel mogelijk extensies en verwijzen deze dan naar dezelfde website. Dit is niet aan te raden omdat Google dit beschouwd als dubbele content, dus meerdere websites met dezelfde content, dat is niet goed.

En zoveel mogelijk domeinnamen registreren en onderling linken?

Nope, nooit doen. Eigenlijk is het heel simpel. Diep van binnen weet je dat het opzetten van een linknetwerk tegen de regels is en je een systeem probeert te maken voor Google. Doe dit niet, ze komen er echt achter en je wordt hiervoor gestraft door een slechtere positie.

Conclusie

Het kiezen van een domeinnaam is een belangrijk proces en moet wel overwogen worden genomen. Ik zou eigenlijk willen zeggen dat het kiezen van een domeinnaam de eerste stap moet zijn van het opzetten van een concept of een marketingstrategie. Is de domeinnaam niet meer beschikbaar en je concept wordt een succes, dan kun je hier slecht online promotie mee maken. Ga daarom bij het kiezen van een domeinnaam deze checklist van 10 punten af.

  1. Past de domeinnaam goed bij jouw product en doelgroep.
  2. Is de domeinnaam vrij voor het .nl of .com
  3. Is de naam vrij voor social media (Twitter, Facebook, YouTube, Intagram, etc)
  4. Is de domeinnaam niet vastgelegd door een ander merk (een geregistreerd merk zoals Bol).
  5. Is de domeinnaam niet te lang qua karakters zodat het niet in Adwords of op je website past?
  6. Registreer altijd maar 1 of 2 extensies van je domeinnaam, alles opkopen heeft weinig zin.
  7. Wil je spaties in je domeinnaam kiezen, kies dan voor een min (“-”) en geen underscore (“_”)
  8. Kijk ook eens of de domeinnaam al eerder geregistreerd is geweest (en wellicht voor slechte doeleinden is gebruikt) op archive.org
  9. Betaal nooit meer dan €10,- voor een .nl domein en €15,- voor een .com domein.
  10. Staar je niet blind op SEO woorden in je domeinnaam, zoekwoorden kunnen altijd in de URL voorkomen door ze achter de slash te zetten zoals www.uwdomeinnaam.nl/het-zoekwoord.
  11. Heel veel succes met het kiezen van een goede domeinnaam voor jouw website. Wil je meer informatie over domeinnamen en SEO, doe dan eens een zoekopdracht in Google voor Matt Cutts en Domain name. Hier vind je meer video’s.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

dertien + zestien =